Företagets affärsidé och policy
Vår affärsidé
Kvalitetspolicy
- Tillämpa och följa de lagar, krav och förordningar som gäller.
- Tillämpa och följa riktlinjer i BKMA så att dessa genom erfarenhetsåterföring, intern och extern revision upprätthålls och ständigt förbättras.
- Upprätta kvalitetsplaner och projektuppföljning för alla våra större projekt.
- Informera, utbilda och engagera vår personal i kvalitetsarbetet och arbeta tillsammans mot våra uppsatta mål.
- Arbeta för långsiktiga affärsrelationer och för att varje projekt blir en referens för företaget. Vårt arbete präglas av lyhördhet och respekt för kundens önskemål och förväntningar.
- Samverka med våra leverantörer för att få fram bästa möjliga kvalité på material och produkter.
- Utvärdera och följa upp vårt kvalitetsarbete mot de gemensamt uppsatta målen.
Miljöpolicy
Vi skall bidra till en hållbar utveckling och ta vårt ansvar för framtiden genom att använda mer miljöanpassade byggmaterial, kringmaterial samt bygg-processer. Vi skall ansvarsfullt påverka och samarbeta med beställare och leverantörer, för att det arbete vi utför blir så miljö- och hälsomedvetet som möjligt. Vår miljöpolicy skall stödja resurssnåla och miljöanpassade entreprenader och vi ska sträva mot en långsiktig hållbar utveckling. Vårt byggande skall leda till hälsosamma entreprenader av så god kvalitet att det möter eller överträffar kundernas krav.
Vi planerar olika projekts materialinköp samtidigt och i god tid, för att kunna reducera antalet materialtransporter. Vi vill bidra till att minska avfallet genom källsortering och se till att det avfall vi producerar tas om hand på rätt sätt. I första hand ska vi använda produkter som är förnyelsebara. I möjligaste mån söker vi miljö-certifierade leverantörer av material.
Våra riktlinjer - För att minimera vår egen och våra projekts miljöpåverkan och för att nå våra mål inom branschen skall vi:
- Tillämpa och följa de lagar, krav och förordningar som gäller.
- Tillämpa och följa riktlinjer i BKMA så att dessa genom erfarenhetsåterföring, intern och extern revision upprätthålls och ständigt förbättras.
- Informera, utbilda och engagera vår personal i miljöarbetet.
- I samverkan med våra leverantörer utforma krav för att få fram tydlig miljöinformation, samt uppnå miljöförbättringar avseende material, produkter och transporter.
- Samverka med våra kommersiella kunder/ beställare för att optimera material- och transportplanering, för att förbättra ekonomi och miljö.
- Aktivt verka för att minska energi- och materialförbrukning på våra projekt genom noggrann planering.
- Effektivisera och minska antalet transporter till våra arbetsplatser.
- Bidra till effektivare kretslopp genom fortsatt källsortering på företaget och ute på arbetsplatserna.
Vår KMA-systemansvarige ansvarar för att intern revision planeras och genomförs.
Arbetsmiljöpolicy
Vår arbetsmiljöpolicy är att planera och bedriva verksamheten på ett sätt som gör att vi får en bra arbetsmiljö, som förhindrar ohälsa, tillbud och olycksfall. Varje medarbetare skall i det dagliga arbetet visa ett personligt ansvar för hälsa och arbetsmiljö samt följa beslutade regler, rutiner och instruktioner. Genom medarbetarnas engagemang ser vi till att använda rätt hjälpmedel för att lösa arbetsuppgifterna på ett effektivt och säkert sätt. Vår KMA ansvarige tillsammans med arbetsledarna ansvarar för att identifiera alla ev. risker & faror på arbetsplatserna för att ta fram åtgärder som minimerar riskerna. KMA ansvarige och arbetsledarna håller sig ständigt uppdaterade med de lagar som påverkar företagets verksamhet.
Vi inför också förbud mot produkter som vi anser utgör en fara på arbetsplatserna. På varje arbetsplats finns tillgång till första-hjälpen samt tydliga instruktioner vid akuta olycksfall. Arbetsförhållandena skall medge omväxling i arbetet, bra samarbete och social kontakt med arbetskamrater. Arbetsuppgifterna skall motsvara den utbildning och erfarenhet som den enskilde medarbetaren har. Medarbetarna skall ges tillfälle till vidareutbildning för att kunna erbjudas mer varierande arbetsuppgifter. Vi accepterar inte kränkande särbehandling i företaget. Vår KMA-systemansvarige ansvarar för att intern revision planeras och genomförs.
Etisk Policy
Inom Bergtornet Entreprenad AB ska vi bedriva ett etiskt ansvarstagande. Att agera etisk ligger i linje med vår värdegrund. Vi vill konkurrera med andra företag på sunda villkor och förväntar oss att företagets medarbetare, leverantörer och underentreprenader arbetar på samma sätt och omedelbart vidtar åtgärder om annat beteende skulle förekomma. Kontakt med myndigheter och samarbetspartners ska ske korrekt. Vi behandlar alla i vår omgivning lika, med respekt och omtanke. Bergtornet Entreprenad förutsätter full lojalitet och diskretion hos sina anställda när det gäller att slå vakt om företagets tillgångar i form av tekniskt, kommersiellt och annat kunnande samt hindra spridning till obehöriga som kan komma att skada bolaget och/eller dess anställda.
Våra riktlinjer - Vår målsättning inom etik är att vi ska:
- Men långvariga relationer mellan oss och kund samt leverantör baseras på ömsesidigt förtroende och respekt.
- Våra medarbetare ska alltid uppfattas som goda representanter för företaget och samhället. Företagets integritet och goda ryckte ligger i medarbetarnas händer och ska upprätthålla Bergtornet Entreprenads goda namn och rykte.
- Behandla kunderna rättvist, ärligt och ansvarsfullt. Vi arbetar för att förstå kundernas behov och krav och kommer hela tiden att sträva efter att erbjuda kvalitet och effektiv service.
- Behandlar leverantörer rättvist, ärligt och ansvarsfullt och syftar till att bygga relationer som grundar sig på ömsesidigt förtroende.
- Måna om att bemöta kollegor, medarbetare, kunder och alla övriga.
- Människor med respekt, ödmjukhet och omtanke oavsett kön, roll, social bakgrund, kunskap eller ålder.
- Inte accepterar diskriminering eller trakasserier. Alla har ett absolut och lika värde och samma rättigheter oberoende av ras, kön, åsikter eller övertygelse.
- Vi ska arbeta med leverantörer som delar våra värderingar och följer de lagkrav inklusive lagar om barnarbete och andra rättigheter för arbetstagare.
Certifieringen
BKMA, som står för kvalitet, miljö och arbetsmiljö, är byggföretagens branschanpassade verksamhetsledningssystem. Systemet är en grundpelare för oss att genomföra våra uppdrag och projekt säkert och kontrollerat, med kvalitet och minskad miljöpåverkan i fokus.
Årliga revisioner leder till välkänd certifiering och rustar verksamheten för fler och större uppdrag.
Engagemang i varje projekt
För kunder och samarbetspartners är BKMA-certifieringen ett kvitto på att vi engagerar oss fullt ut i varje projekt, med fokus på kvalitet, miljö, vidareutbildning av personal, säkerhet, noggrann uppföljning och erfarenhetsåterkoppling.
Vår policy är kopplad till affärsidén
Kund- och lagkrav
På Bergtornet Entreprenad är vi dedikerade till att inte bara uppfylla, utan överträffa de krav och förväntningar som våra kunder och lagstiftningen ställer. Genom kontinuerliga förbättringar inom KMA säkerställer vi att vår service alltid möter de högsta standarderna.
Proaktiv riskhantering
Vi har en tydlig handlingsplan som specificerar hur vi ska uppnå våra mål inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö, vilket underlättar kontinuerlig förbättring och uppföljning.
Systematiskt arbetssätt
Vår verksamhet kännetecknas av en genomtänkt och systematiserad arbetsmetod som tillämpas konsekvent i alla led. Detta strukturerade tillvägagångssätt garanterar effektivitet och konsistens i vår leverans, vilket bidrar till både förutsägbarhet och hög kvalitet i alla projekt vi åtar oss.
Handlingsplan för KMA-mål
Vi har en tydlig handlingsplan som specificerar hur vi ska uppnå våra mål inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö, vilket underlättar kontinuerlig förbättring och uppföljning.
Behandling av personuppgifter
EU:s dataskyddsförordning GDPR
Här kan du läsa om hur vi hanterar personuppgifter GDPR.
Vill du bli uppringd?
Företagsuppgifter
Org.nummer: 556666-4768
Box 45027, 104 30 Stockholm
Tel: +46(0)8-728 5790
Mob: +46(0)70 221 9150